wonen op Ameland

  • Els

    Mijn man en ik zouden ons, samen met onze drie kinderen, graag willen vestigen op Ameland. Nu zijn we er al achter gekomen dat we een huisvestigingsvergunning nodig hebben om er een huis te kunnen huren of kopen. Heeft iemand hier ervaring mee? Graag willen we ook andere tips, ervaringen en informatie krijgen over hoe je alles het beste kan aanpakken en waar we allemaal aan moeten denken.

    Alvast bedankt!

  • Theo

    Els, een huis kopen of economische gebonden zijn en inschrijven voor een huurhuis.

  • els

    Hallo Theo, bedankt voor je reactie. Ik dacht eerst dat je zowiezo een huisvestingsvergunning nodig had, maar toen ik de huisvestingsverordening nog eens las begreep ik dat er uitzonderingen zijn. Weet jij dat of kan ik dat beter bij de gemeente navragen?

    En waar kan ik me inschrijven voor een huurhuis?

  • Theo

    Els onder welke voorwaarden denk je je te kunnen inschrijven?

    Ik heb van jouw nog niks vernomen dat je dat kan.

  • els

    Hallo Theo,

    We zijn echt nog in onze orienteerfase. Dus we zijn aan het onderzoeken of we een huis kunnen kopen/huren of er werk voor ons is of de kinderen naar school kunnen etc. Dat is de reden van mijn bericht. Om te horen van mensen die weten wat je er allemaal voor moet doen om onze droom te verwezenlijken. En ik dacht misschien is het mogelijk ons vast in te schrijven op een wachtlijst voor een huurwoning, maar ik begrijp van jou dat je dan eerst werk moet hebben op Ameland?

  • patrick

    Ik zou ook nog even een flinke zak met geld meenemen. Onontbeerlijk…

  • els

    Ooooooh, is dat alles (-: Ik hoop dat een leuke persoonlijkheid ook goed is……

  • psycholoog

    hou het maar bij een droom

  • Els

    want … ?

  • Erica

    Beste Els

    Het is handiger als je eerst werk hebt (dus een economische binding) en daarna kun je een huis kopen beneden een bepaald bedrag (zie de website van de gemeente Ameland: www.ameland.nl en zoek dan naar de huisvestingsverordening.)

    Volgens mij kun je je al wel in laten schrijven voor een huurwoning. maar dat kun je ook nazoeken bij de gemeente.

    Je kunt ook huren van een particulier (oproepje plaatsen) en dan heb je met de huisvestingsverordening niets te maken.

    Als je een makelaar in de arm neemt dan weet die precies welke stappen je moet doorlopen bij het vestigen op Ameland.

    Enkele makelaars zijn:

    www.koudijs-ameland.nl

    www.kremermakelaars.nl

    www.vandevelde-hoen.nl

    www.leeflangmakelaardij.nl

    Succes en laat je niet ontmoedigen door enkele pessimisten onder ons!!

    groeten Erica